Školní poradenské pracoviště při své činnosti vychází zejména z ustanovení Vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, s účinností k 1. 9. 2016, která je jedním z prováděcích předpisů ke Školskému zákonu.
Na realizaci Programu poradenských služeb na škole se podílí zejména poradenští pracovníci školy (výchovná poradkyně, školní metodička prevence) a ředitel školy, dále se podílí třídní učitelé, vychovatelé, asistenti pedagoga, učitelé výchov a další pedagogičtí pracovníci školy.
Všichni tito pedagogové poskytují metodickou a konzultační podporu žákům a jejich zákonným zástupcům a vytváří konzultační tým pro poradenské pracovníky školy.
Činnost ŠPP přispívá zejména k:
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevenci školní neúspěšnosti,
- kariérovému poradenství spojujícímu vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podpoře vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
- podpoře vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžné a dlouhodobé péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi
- vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
- včasné intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- průběžnému vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodické podpoře učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Při poskytování poradenských služeb škola:
- dodržuje účel poradenských služeb,
- dodržuje etické zásady poskytování poradenských služeb,
- vychází z individuálních potřeb žáka, podporuje jeho samostatnost a přispívá k jeho sociálnímu začleňování,
- poskytuje zákonnému zástupci žáka zprávu a doporučení, které jsou výsledkem psychologické nebo speciálně pedagogické diagnostiky,
- spolupracuje s jinými školami a školskými zařízeními,
- sleduje a vyhodnocuje poskytování navržených podpůrných opatření žáka,
- informuje žáka a zákonného zástupce žáka o poradenských službách poskytovaných školou,
- poskytuje žákovi a zákonnému zástupci žáka podrobné a srozumitelné seznámení s průběhem a výsledkem poskytování poradenských služeb.
Spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou:
Spolupráce je mířena zejména k:
- řešení výchovných a výukových problémů dětí předškolního, školního věku,
- přípravě žáků na povinnou školní docházku,
- vypracování odborných posudků jako podkladů pro vytváření individuálních vzdělávacích plánů (dále IVP) pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a pro mimořádně nadané děti,
- vypracování návrhu opatření pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků,
- poskytování metodické podpory škole (konzultace, návštěva psychologů)
Plán poskytování poradenských služeb na škole (školního poradenského pracoviště):
vztahuje se na následující pedagogicko – psychologické činnosti:
- úvodní poradenská konzultace dítěti, které pracovníka ŠPP samo vyhledá;
- poskytnutí krizové intervence dítěti, které se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci;
- spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, screeningová šetření studijního oslabení, specifických poruch učení, učebních stylů;
- evidenci zpráv z pedagogicko – psychologických a jiných vyšetření;
- práce s třídními kolektivy (diagnostika vztahů-třídní klima, školní klima, rozvoj spolupráce a komunikace, posílení pozitivních vztahů, rozvíjení osobnosti a sociálních dovedností);
- anonymní anketní šetření a průzkumy ve škole (výskyt sociálně patologických jevů, vztah žáků k vyučovacím předmětům apod.) a konzultování zjištěných údajů s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence, třídním učitelem, při důsledném zachovávání anonymity jednotlivých žáků, kteří se šetření účastnili;
- opatření k maximálnímu využití potenciálu dítěte;
- opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole;
- preventivní programy pro žáky
K dalším aktivitám pracovníků ŠPP (např. dlouhodobá péče o dítě, zařazení dítěte do reedukační skupiny apod.) bude rodič udělovat informovaný individuální souhlas jednorázově na předtištěném formuláři, který bude obsahovat přesnou informaci o činnosti, kterou bude pracovník ŠPP s dítětem vykonávat.
Veškerá dokumentace pracovníků ŠPP o svých činnostech je vedena v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a je archivována. Přístup k dokumentaci o dítěti mají pouze rodiče (popř. děti). Minimální preventivní program a Plán poskytování poradenských služeb je rodičům přístupný k nahlédnutí v ředitelně školy. Podrobné informace najdete na webových stránkách školy.
Školní poradenské pracoviště najdete v budově v 1. patře.
Konzultace probíhají na základě dohody e- mailem, nebo na základě telefonické dohody 702087567 – ředitelka školy.